Träning

Har nu både lördag och söndag haft lite fältävlans inspirerad ridning. Vilket är något Maja och jag ska försöka oss på. Hon är helt ny i sporten och jag är inte ny men grön.
Ute vid vårt stall har vi oändligt med ridvägar i skogen, finns några sandvägar som sträcker hur långt som helst. Där man kan galoppera på friskt och länge. Dem sträckorna går det inte att komma till ännu, men då snön smält bort lite till så! Då blir det galoppträning. Men det vi gjort i helgen är ridit i vattengrav!
På grund av snön som smält har fasligt stora vattenpölar bildats på våra fina grusvägar. Så vi passade på att få lite vattenvana. Först skritta igenom, för Maja vill helst undvika vattenpölar. Men hon litar på mig så in i vattnet gick hon. Sen tog vi det i trav, och sedan galopp! Hon var kanonstadig, tvekade inte ens. Även fast det skvätte både hit och dit.
Det var ändå sju åtta galoppsprång i vattnet!
Det är bara ett exempel på hur Maja och jag utnyttjar modernatur i vår träning!

Planen är att vi ska bygga lite hinder på en av stigarna i skogen, finns diken vi ska lägga markbom vid, sen fixa lita stockar och så. Är det någon som har tips på hur man kan träna fältävlan utan att ha tillgång till en riktig terräng bana?

Hoppningen, och dressyren går bra, där är det ju lättare. Men just terrängen är svår.
Sen rent allmänt försöker vi såklart få bättre kondition och mer muskler. Klättring är alltid bra.
Sen är hon stadig och fin , tvekar inte för mycket eftersom vi rider i naturen i princip hela tiden!
Men tips är alltid välkomna!

Jag längtar redan till stallet och Maja =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0